сряда, 12 януари 2011 г.

До "Панорама" и обратно

Аз съм от тези зрители и читатели, които изпитват потребността да изпращат понякога писма с коментари. Онзи ден изпратих имейл до екипа на "Панорама", с който да споделя мнението си за предаването им и да изразя благодарността си за това, което правят. Вчера получих отговор лично от Бойко Василев, което страшно много ме зарадва и вдъхнови. Публикувам моето писмо и неговия отговор със съгласието му.

Писмото си озаглавих "Защо трябва да ви има":

"Здравейте на целия ви екип и поздравления за това, което правите и че ви има!

Всеки път, когато ви гледам и попадам на най-добрите репортажи, които изобщо се правят у нас си мисля, че трябва да продължавате да работите в тази насока, а именно да изпълнявате функция на обществена телевизия, каквито други за съжаление у нас няма. Плява има и то много, но тя няма как да възпитава.
Дълго време отказвах и все още е така да гледам редовно Новините откакто се завърнах в Бъргария. След дългогодишен престой във Франция, където следвах, и при завръщането си знаех, че това, което най-много ще  ми липсва от живота ми там са информираността ми и активния ми поглед към света. Там медията за мен беше радиото France Inter. То поддържаше с най-разнообразни програми информираността ми за целия свят, караше ме да се възхищавам на професията журналист и да разбирам защо толкова е важна за нас, гражданите на свободните общества. Всъщност медии като тази те карат да се чувстваш совободен, свободен да избираш, да слушаш гледни точки и да съставяш своя.
Най-ного ми тежи нежеланието на българите да научават и разсъждават над света около тях, на равнодушието им към собствения им, особено на младите хора. Та в моите приятелски среди във Франция нямаше купон, който да мине без да обсъдим предстоящите избори, противоречиви социални въпроси, културния афиш и т.н. Това те държи буден, жив, кара те да се чувстваш пълноценен гражданин на съвременния и цивилизован свят.
С това отклонение исках само да покажа, че днес макар и да не гледам ежедневно Новини, следя с интерес седмична преса и ТВ предавания, които ми позволяват да се информирам в по-резюмиран вид чрез репортажи, интервюта и анализ на събитията, а не само тенденциозно представяне на нищо незначещи жълтини.
И тук е големият проблем, който лъсва в повечето медии, били те печатни или електронни. Непростима е за мен очебийната липса на компетентни, любознателни, ерудирани кадри (репортери, водещи на новини и др.). Та едва ли не всеки млад човек без капка здрав разум и мотивация може да стане репортер (още по-трагично е ако съвсем не е млад), без да знае да говори, пише грамотно, задава смислени въпроси и без да се интересува искрено от това, кето му възлагат като тема на работа. Ако има нещо, което ме възмущава като нагласа у хората, особено с такива професии, то е липсата на любознателност, на вътрешна потребност да проявиш интерес към това, което те изхранва и реализира.

И ето че не виждам никъде други такива репортажи каквито гледам в "Панорама" с човешко, а не комерсиално измерение. Няма за мен подобни на "Референдум" предавания, където чрез представяне на различни гледни точки мога да си създам мнение за важни за обществото и моето време въпроси.
Вие в "Панорама" имате моите комплименти! Така ще бъде докато има журналисти като Бойко Василев (шапка свалям и на всичките му колеги), който не задава благосклонни и услужливи въпроси към гостите си, който търси категорични позиции с едно кратко Да или Не, който иска да накара самодоволните ни политици да се признаят поне веднъж за виновни. Ако не успява, то вината със сигурност не е негова. Ясно е колко кухи лъсват те пред нас, и пак се ужасявам от мисълта, че повечето хората, които един ден ще гласуват трябва да гледат "Панорама", а не някое от поредните издания на "Танцувай, скачай и рони крокодилски сълзи" и сие предавания, за да си съставят истинско мнение за това дали една партия заслужава гласа им. Но истината е една навсякъде по света. Ограниченият, тесногръдият и непросветен няма очи да види и уши да чуе. Доброто образование е един от начините това зло да се поправи, но без да съм песимист съм убедена, че винаги ще има хора, неподатливи на просветление, защото не искат, защото е по-удобно да не правиш усилие, когато телевизии като btv сдъвква най-пошлото и вулгарното и те заливат със самодоволни лица на псевдо-звезди водещи, изразяващи псевдо-заинтересуваност и компетентност.
Затова вашата функция е да продължавате в жаден за истина и професионален дух, да пазите ресурса от кадри, който имате, да ги откривате, развивате и задържате. Хората са най-голямото богатство на всяка организация, не казвам нищо ново, но то трябва да бъде осмислено и и превърнато в реален актив.
Ще се радвам ако мога да допринеса с нещо към постигането на вашите цели. Както каза Бойко Василев в последното предаване на "Панорама", перифразирам, след като искаме да живеем тук и се чувстваме бълари, трябва да намерим начин да живеем заедно и което е най-важно, искам да добавя, е да направим всеки по силите си онази промяна, която ни е нужна. Всеки, вярвам на своето ниво, но истината е в това се се сплотим сред хора, които сме сродни. Това ме крепи и кара да съм тук, все още."

Ето и отговорът на Бойко Василев:

"Трогнахте ни с Вашето писмо. Възхитителното е, че Вашите възгледи за събитията, България и българската журналистика напълно съвпадат с нашите.
Ние вярваме – и дори знаем, че има още много като Вас. Това че те си мълчат, не означава, че искат да гледат чалга, простотии и навеждане. Вие сте много – ние сме много – и просто трябва да повярваме в това.

Подкрепата във Вашето писмо за нас е много – тя прави седмицата ни смислена и пълна. Аз и моите колеги ще се радваме да останете наш зрител – и да ни пишете включително за това, което не Ви харесва в „Панорама”.

Ваш,

Бойко Василев"

7 коментара:

  1. Здравейте,

    Съгласен съм, че репортажите в "Панорама" са може би няколко идеи над тези в другите национални телевизии. Но с това се изчерпват различията. За мен Бойко Василев е "астрален близнак" като журналист с Цветанка Ризова.

    Не разбирам как някой като Бойко Василев ще споделя идеите за промяна в духовното развитие на обществото, като в същото време е типичен представител на бастиона на статуквото в България. Според мен писмото му е доста лицемерно.

    ОтговорИзтриване
  2. Здравейте, Сотир, и благодаря за коментара!
    Да, със сигурност има интереси,влияния, настиск, за които само може да гадаем и които правят някои журналисти "близнаци".
    Моята позиция беше вдъхновена от много предавания на Панорама, но това не значи, че нямам и не бих имала негативни коментари.
    Не познавам човека отблизо, но това, което виждам в предаването знам, че със сигурност не виждам другаде и трябва да се поощри.
    Аз приемам, че в отговора си до мен Б. Василев е искрен. Поне от видяното на този етап.

    ОтговорИзтриване
  3. До преди седмица-две обръщах повече внимание на сутрешните блокове в четирите водещи телевизии. Мисля, че най-добрите водещи са Марин Маринов и Жени Марчева-и двамата от БНТ. За съжаление Марин Маринов беше изпратен да чете следобедните новини. А той беше най-добрия. Водещите на сутрешни блокове на нова, битиви и тв 7 могат без проблеми да заместват Гала, когато е в отпуск или болнични. Всички до един, без изключения.

    ОтговорИзтриване
  4. Интересна информация! Аз нямам навика да гледам телевизия по това време на деня, но може би трябва да опитам, за да си създам и мнение и за тези водещи. Не ме учудва, че по другите канали изглеждат така както ги описваш. Това е там политика, пък и за съжаление има кой да ги гледа :(

    ОтговорИзтриване
  5. Тази вечер както почти всяка петъчна вечер погледнх началото на Панорама, за да видя темите. Видях, че ще участва Цветанов, който е безкрайно безинтересен, неграмотен и глупав и си помислих, че Бойко Василев ще съумее да му зададе поне един смислен въпрос. Но уви, останах излъган. Бойко Василев=Цветанка Ризова.

    ОтговорИзтриване
  6. Аз гледах, но от края на разговора с министъра, който и за мен е неслушаем, и затова не мога да изкажа позиция за въпросите на БВ. Жалко ако е било е така. Аз слушах въпросите му към представителя на опозицията и с тях се съгласих, защото от надъханото бръщолевене на онзи не се разбра много позицията му.

    ОтговорИзтриване
  7. Към представителя на БСП, който по скромното ми мнение е доста компетентен в областта на земеделието, Бойко Василев се държеше доста фамилиарно и лежерно. Докато към Цвъ Цвъ се държеше страхливо. Поне не беше сервилно:))) Сега като уволнят Цвъ Цвъ съм сигурен, че смелостта на Бойко ще се появи:)))

    ОтговорИзтриване